Subject: Infopäring
From: "Gerry Konnov" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Tue, 28 May 2024 14:12:23 +0300

Tere,

Oleme tegemas uurimust Transpordiameti tegevuse, teenuse taseme ja 
läbipaistvuse, kvalifikatsiooni ja vastutuse teemal ja sooviksin kommentaari 
alljärgnevatele küsimustele:

1)      Kutsesobivus:

- Lugedes ERR ilmunud uudist, kus te tunnistate, et Maanteameti 
sõidueksamite eksamineerijate omavoli eksamite vastuvõtmisel 
(https://www.err.ee/1609295541/soidueksami-tulemus-soltub-eksamineerijast-moni-kukutab-enamiku-labi), 
siis kas see tähendab, et teil puuduvad kriteeriumid oma eksamineerijatele 
ja seeläbi on teie teenus teadlikult ebakvaliteetne?

- Kui eksamitulemus sõltub eksamineerija tujust, siis kas see tähendab, et 
reaalsuses puudub ka Eestis ka ühtne hindamisstandard ja seeläbi ei ole 
autokoolidest tulijatel reaalselt võimalustki teada, kas eksamil hinnatakse 
nende oskust või ollakse lihtsalt hindaja oma suva vallas?

- Kui teie kutsestandardid on paigas ja seeläbi on mainitud eksamineerija 
oma suva, siis kas see tähendab, et te teadlikult soosite oma klientide 
petmist oma töötajate poolt?

- Kui teie kutsestandardid ja tööeetika on paigas, siis kuidas selline 
töötaja oma tujust sõltuv tegevus, mida ka te ise oma artikli kommentaaris 
tunnistate, saab olla seaduslik?

- Kuidas on teie eksamineerijad on valitud, kuidas neid sertifitseeritakse 
ja kuidas karistatakse eksamineerijaid näiteks kui nad eksivad mõne 
liikluseeskirja rikkumise osas? Eeldus, et keegi, kes teistelt eeldab 
eksimatust, ei tohiks töötada kohal, kui ta eksib enda standardite vastu.

- Kas saan anonüümiseerituna paluda sõidu eksamineerijate ülevaate nende 
poolt tehtud liiklusrikkumistest. Kui neil on näiteks fikseeritud 
kiiruseületamine, siis kas see tähendab, et ka nende töökoht on seeläbi 
kompromiteeritud, kuna nad eksivad oma kehtestatud reeglite vastu? See 
omakorda tähendaks, et “Tee nagu ma ütlen, mitte nagu ma ise teen” on teie 
ameti ametlikult tunnustatud tegevus? Samas karistatakse noori 
eksamiärevuses lubade taotlejaid täie seaduse rangusega iga vea eest, samas 
pooleldi oma isikliku tuju ja iseloomu järgi (nagu näitab te eksamiläbivus 
statistika)?

- Kuidas selline tegevus saab olla tolereeritud üldse, et osade 
eksamineerijatega on normaalne, et nende eksamile tulijatest enamus kukuvad 
läbi? Kui seda juhtub korra, mõistan, sattus kehva sõiduoskustega õpilane, 
kuid kui see on regulaarne ja seeläbi teadlik tegevus. Anomaalia teie tehtud 
statistikas on märkimisväärne. Vaadates ERR artikli juures olevast tabelist 
eksamineerijate taset, siis 35% ja 85% on ikka väga suure vahega – kas üks 
on liiga leebe ja teine liiga karm? See näitab taaskord ühtsete standardite 
puudumise. Kui see on ametlikult teie soositud tegevus, siis kas ei ole 
õige, et eksamitegijatel on õigus keelduda sõitmast eksamineerijatega, kes 
ei ole objektiivsed? Miks on eksamineerijad aga kodulehel anonüümsed, kui on 
selgeks tehtud, et nad ei ole objektiivsed?

- Kas see tähendab, et te hindate nende tegevuse heaks ehk tegu on puhtalt 
riigipoolse rahateenimise võimalusega – lisa eksami tasude korjamine 
näiteks?

- Kas eksamitulemused salvestatakse (pilt ja heli) ja kas neid on võimalik 
vaadata nii reaalajas, kui ka koopiat hiljem?

- Olles vestelnud paljudega te teenuste kasutajatega, siis näiteks esmase 
juhiloa taotlejad, kes on käinud teie ametis eksamit tegemas, siis on üks 
ühistest nimetajatest, et teie eksamineerimissõidukite tehniline seisukord 
ei ole hea, kuna paljudel on probleeme näiteks siduri optimaalse 
töötamisega. Kuna tegu on läbiva vastusega, siis tähendab et tegu on ka 
läbiva probleemiga, seega kui tihti käivad teie sõidukid tehnilises 
kontrollis ning kes vastustab nende tehnilise seisukorra üle?

2)     Vastutus:

- Kes vastutab, nimeliselt, teie ametkonnas teenuse kvaliteedi ja 
teenuseosutajate kutsesobivuse eest? Näen, et nende töös on väga suured 
puudu jäämised, kui on reaalselt selline erinevus eksamineerijate taseme 
vahel.

- Kui aus olla, siis näen, et teil on väga suuri puudujääke teie ametkonna 
töös üldiselt. Alates  tööeetika küsitavusest ja ka töötajate 
kvalifikatsiooniga seoses. Kas tegu on halva personalipoliitikaga või on see 
teadlik juhatuse poolt heaks kiidetud tegevus? Seega oleks see teie 
juhtkonna tahtmatus oma töötajate tegevust kontrollida või nende hoopis 
nende enda kvalifikatsiooni puudumine antud töökohal opereerimiseks?

- Minul tekib igatahes mitmeid küsitavusi teie ameti tehtud tegevuste osas, 
mida lähikuudel täpsemalt vaatama hakkame. Näiteks: Tallinna–Rapla–Türi 
maantee kilomeetritele 17,6–21 paigaldatud kesk piirde küsimus. 
(https://www.err.ee/1609315368/transpordiamet-votab-rapla-maantee-ohtliku-keskpiirde-maha 
 ). Selle üles seadmine oli riigile kulukas ettevõtmine ja selle 
paigaldamisel ei kuulatud tõstatatud probleemi punkte. Tehti lihtsalt ära, 
kulutati suures koguses raha, tulemus on, et sellega tõsteti 9,5x antud 
lõigu liiklusohtlikkust, kuna juhtusid kõik eelnevalt mainitud, kuid 
teiepoolt ignoreeritud probleemi punktid. Kes oli selle projekti juht 
nimeliselt ja kuidas ta on võtnud vastutuse oma tehtud kulutuste riigile ja 
ka tema tegevuse tagajärjel kahju saanud liiklejatele? Kui ei ole toiminud 
mingit diskussiooni ega tegevusi selles osas, siis kas tõdete, et teie 
tegevuses on lubatud olla ebaobjektiivne, kuna puudub igasugunegi reaalne 
vastutus?

3)      Eelarve:

- Kuidas jagati teie asutuses töötajatele tehtud tööde järgi preemiaid? Kas 
saate saata mulle ülevaate, kuidas premeeriti näiteks anonümiseeritult teie 
esmaste lubade eksamineerijaid:
Eksamineerija nr 1 kelle eksamineerimis reitingus kukuvad õpilased läbi 65% 
ulatuses, sai preemiat X ühikut,
Eksamineerija nr 2 kelle eksamineerimis reitingus kukuvad õpilased läbi 35% 
ulatuses, sai preemiat X ühikut, jne
Nagu tegite eksamineerijate tabeli ERR uudisele, lihtsalt lisage sinna 
eksamineerijate tasustamise- ja nende liikluskorrektsuse teave, et saaks 
luua statistilisi mudeild infotöötluseks.

- Samuti sooviks teada, näiteks kuidas oli premeeritud Rapla maantee 
kobarkäki tegija ja tema otsese ülemuse töö, projekti loomise ja kestvuse 
aastatel.

----

Siin esmased küsimused mis ootavad vastust, kuid küsimusi on veel mitmeid 
teisigi, mis hetkel formuleerimisel, kuid eelnevalt ootame teie vastuseid 
siinsetele tõstatatud teemadele ja küsimustele. Vastused seome teiste 
kanalitest kogutud infoga ja seeläbi saab tulevikus teha avalikke soovitusi 
võimalikele töökorralduslikele muudatustele, et tõsta asutuse 
töökorralduse-, teenuse toimivuse - ja personali kvalifikatsiooni taset, mis 
on meie kõigi ühiseks huviks.

Kui teil on täpsustavaid küsimusi, siis meeleldi vastan neile, kuid lõplikke 
vastuseid oma küsimustele ootan kirjalikult.

Tänan teid tähelepanu ja saadavate vastuste eest ette.
Lugupidamisega,

Gerry Konnov
Isamaa erakonna juhatuse liige
Tel: +372  5110677
E-kiri: [email-masked] <mailto:[email-masked]>